
Algemene voorwaarden
ARTIKEL 1 – Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Buitenschoolse opvang: het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen en opvoeden van kinderen in de leeftijd dat ze naar het basisonderwijs kunnen gaan, waarbij opvang wordt geboden voor of na de dagelijkse schooltijd, evenals gedurende vrije dagen of middagen en in de schoolvakanties.
2. BSO De Leerfabriek: De Leerfabriek B.V., tevens handelende onder de naam BSO De Leerfabriek, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 96766875;
3. Ingangsdatum: de datum waarop de overeenkomst ingaat c.q. de kinderopvang aanvangt;
4. Kinderopvang: het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor de kinderen begint.
5. Klant: de ouder/verzorger die als natuurlijke persoon niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf een overeenkomst sluit betreffende het afnemen van de dienst buitenschoolse opvang voor een kind met wie hij of zij een huishouding voert en dat in belangrijke mate door hem of haar wordt onderhouden dan wel waarvoor hij of zij een pleegvergoeding ontvangt in het kader van de wet op de jeugdzorg.
6. Overeenkomst: de plaatsingsovereenkomst van de buitenschoolse opvang en/of dagopvang tussen de klant en BSO De Leerfabriek.
7. Ouderbetrokkenheid: betrokkenheid van de ouders en verzorgers van de geplaatste kinderen met betrekking tot zaken die rechtstreeks verband houden met (beleid omtrent) de opvang van hun kinderen en met betrekking tot het vaststellen of wijzigen van een regeling op het gebied van de behandeling van klachten.
8. Oudercommissie: advies- en overlegorgaan ingesteld door De Leerfabriek, bestaande uit een vertegenwoordiging van ouders en verzorgers van de geplaatste kinderen. Het is mogelijk jezelf als ouder/verzorger op te geven voor de oudercommissie. De duur van deelname aan de oudercommissie is minimaal 1 jaar, het maximaal aantal leden in de oudercommissie is 6.
9. Partijen: De Leerfabriek en klant tezamen. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst tussen De Leerfabriek en de klant.
ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst tussen BSO De Leerfabriek en de klant.
2. Met uitzondering van het sluiten van de overeenkomst als bedoeld in lid 1, kan elk der partijen rechten en verplichtingen voortvloeiende uit deze overeenkomst aan derden overdragen. In dit laatste geval is instemming van de wederpartij vereist.
3. In afwijking van lid 2 van dit artikel behoeft De Leerfabriek geen toestemming van de klant voor het inschakelen van derden voor het innen van betalingen en evenmin de klant voor het inschakelen van derden voor het doen van betalingen.
4. In het geval van tegenstrijdigheid tussen het bepaalde in deze algemene voorwaarden en de overeenkomst prevaleert het bepaalde in de overeenkomst boven het bepaalde in deze algemene voorwaarden.
ARTIKEL 3 – Informatie
1. De Leerfabriek biedt op verzoek schriftelijk dan wel elektronisch of mondeling informatie ter kennismaking aan. De informatie bestaat dan zo gewenst uit:
– De aard en omvang van de in of via de vestiging te verlenen opvang en eventuele extra diensten; soort opvang, aanbod voor hoeveel en welke tijdsduur, eventuele mogelijkheden van incidentele opvang; plaatsingsprocedure;
– Het door De Leerfabriek ontwikkelde pedagogisch beleidsplan, waarin de voor Leerfabriek kenmerkende wijze van omgang met kinderen en ouders wordt omschreven; de mededeling dat de uitgebreide versie van het pedagogische beleidsplan op aanvraag beschikbaar is; het hygiënebeleid, veiligheidsbeleid, medisch handelen, ziektebeleid en privacy;
– De wijze waarop De Leerfabriek aan de oudercommissie dan wel andere vorm van Ouderbetrokkenheid heeft vormgegeven (het reglement van de oudercommissie ligt ter inzage op De Leerfabriek locatie);
– De op dat moment geldende prijs van alle reguliere en eventuele extra diensten inclusief de hoogte van de annuleringskosten en de voorwaarden waaronder annulering mogelijk is;
– De wijze van betaling;
– De klachtenprocedure;
– BSO De Leerfabriek biedt de Klant ter inzage een afschrift van het inspectierapport van de GGD. Tevens heeft de klant de mogelijkheid dit rapport in te zien via de website van de GGD en op de website van De Leerfabriek
– De opzegtermijn en de dag van de maand waarop kan worden opgezegd;
– Informatie aangaande de groep en de beschikbare ruimte;
– Op de buitenschoolse opvang zijn ook normen gesteld voor de groepsgrootte en leidster/kind ratio. De normen die nu gelden zien er als volgt uit. Beroepskracht-kindratio BSO: 7 tot 13 jaar = 1 op 14. 2 op 26. 3 op 38. De rijksoverheid heeft hiervoor een rekentool gemaakt. Deze is te vinden op https://1ratio.nl/bkr/#/;
– Openingstijden van BSO De Leerfabriek zijn van maandag t/m vrijdag van 14:00-14:45 uur (afhankelijk van school) tot 18:30 uur en op woensdag van 12:00 tot 18:30 uur. In de vakanties en op studiedagen is BSO De Leerfabriek van 8.30-18:30 uur open. BSO De Leerfabriek is gesloten op algemeen erkende christelijke feestdagen en op de vrijdag na hemelvaart. Op 24 en 31 december sluit De Leerfabriek om 15:00 uur.
– Tijdens de carnavalsvakantie hanteert De Leerfabriek aangepaste openingstijden, namelijk van 10:00 uur tot 15:00 uur. Ouders behouden echter hun recht op het volledige dagdeel (08:30 – 18:30 uur) waarvoor is betaald. De uren waarop geen gebruik kan worden gemaakt van de opvang tijdens deze aangepaste tijden (in totaal 5 uur per dag) worden toegevoegd aan het urenpotje. Deze gespaarde uren kunnen, mits er plaats beschikbaar is in de betreffende groep, op een ander moment binnen hetzelfde kalenderjaar worden ingezet.
– Uren uit het urenpotje dienen in hetzelfde schooljaar te worden gebruikt. Het is dus niet mogelijk om uren uit het urenpotje, mee te nemen en in te zetten in het volgende schooljaar. Deze vervallen in het nieuwe schooljaar.
– De al dan niet door BSO De Leerfabriek te verzorgen voeding en, zo ja de eventuele mogelijkheid van het maken van specifieke afspraken over de voeding en verzorging;
– De wijze van communicatie;
– Het maken van uitstapjes;
– Het maken van foto’s en/of video’s van het kind alsmede het plaatsen van deze op sociale media;
– De gegevensuitwisseling met de school van het kind;
– De wettelijke aansprakelijkheid van de klant voor schade veroorzaakt door zijn kind.
– Op studiedagen en vakantiedagen is er geen ophaalservice voor BSO De Leerfabriek. Kinderen dienen dan zelf naar de locatie in Terheijden te komen.
– Op studiedagen en vakantiedagen kunnen kinderen tussen 8:30 en 9:30 naar BSO De Leerfabriek komen.
– BSO De Leerfabriek informeert ouders/verzorgers tijdig over de mogelijkheid tot afmelden voor vakantieperiodes. Afmeldingen dienen uiterlijk twee weken vóór aanvang van de betreffende vakantieperiode te worden doorgegeven. Bij latere afmelding vervalt het recht op uren voor de betreffende dag(en).
2. De Klant kan zich via een inschrijfformulier schriftelijk dan wel elektronisch aanmelden als geïnteresseerde bij BSO De Leerfabriek voor een bepaalde soort opvang voor een bepaald kind voor een bepaalde tijdsduur.
ARTIKEL 4 – Het aanbod
1.Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de te leveren diensten om een definitieve keuze voor BSO De Leerfabriek door de klant mogelijk te maken.
2. Het aanbod bevat minimaal dezelfde informatie-elementen als genoemd in artikel 3 alsmede: De naam en leeftijd van het kind;
– De beschikbare ingangsdatum voor plaatsing evenals de tijdsduur;
– Overige specifieke afspraken tussen BSO De Leerfabriek en de klant over de voeding en verzorging van het kind;
– De aangeboden medische handelingen (zie artikel 11 lid 3), zulks indien de klant daarom heeft verzocht en BSO De Leerfabriek beschikt over de mogelijkheden daartoe.
– De mededeling dat BSO De Leerfabriek op een vertrouwelijke manier met de ontvangen gegevens zal omgaan en deze niet aan derden ter beschikking zal stellen, behoudens bij wet vastgelegde uitzonderingen.
3. De klant moet binnen de door BSO De Leerfabriek gestelde redelijke termijn laten weten of hij of zij het aanbod al dan niet aanvaardt.
4. Het aanbod wijst op de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden en gaat vergezeld van een exemplaar daarvan.
5. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is geldig gedurende een termijn van 14 dagen na dagtekening. Indien deze termijn is verstreken vervalt het aanbod. 6
Aanbod algemeen
De kinderen kunnen alleen op vaste, vooraf afgesproken dagdelen komen. Als voor een kind structureel andere of meer dagdelen nodig zijn, kan de klant dit aangeven bij de managers van BSO De Leerfabriek.
Het aantal overeengekomen dagdelen wordt geleverd ter onmiddellijke gebruik, dan wel gereserveerd. Indien er geen of geen volledig gebruik gemaakt wordt van een dagdeel, is niettemin de volledige prijs voor het dagdeel verschuldigd.
Annulering van (een deel van) de overeengekomen dagdelen is mogelijk vanaf het moment van tekenen van de Overeenkomst tot de Ingangsdatum. Hiervoor worden annuleringskosten in rekening gebracht wanneer de annulering plaatsvindt vanaf één (1) maand voorafgaand aan de Ingangsdatum. De hoogte van de annuleringskosten wordt bepaald door de kosten van de geannuleerde dagdelen vanaf de overeengekomen ingangsdatum tot en met de dag waarop de annuleringstermijn van 1 maand is volgemaakt.
Als de plaatsing in de loop van een kalendermaand of -kwartaal ingaat, is voor deze maand of dit kwartaal een prijs verschuldigd naar evenredigheid van de tijd dat de plaatsing in die kalendermaand of dat -kwartaal nog zal duren, te weten vanaf de 1e of de 15e dag van een maand.
Bij afwezigheid door ziekte, vakantie of een andere reden van het kind en bij sluiting van BSO De Leerfabriek op algemeen erkende christelijke feestdagen en organisatie gebonden studiedagen en vrijdag na hemelvaart, vindt geen verrekening in het maandbedrag plaats. De dagdelen worden ook niet gecompenseerd.
Afwezigheid kind
Bij afwezigheid, dient dit uiterlijk 24 uur voor aanvang van de opvangtijd gemeld te worden via de app: Kovnet. Wanneer er op tijd wordt afgemeld kunnen de uren op een ander moment worden ingezet, mits er plek is op de groep. Wanneer er niet op tijd wordt afgemeld komen de uren te vervallen.
Bereikbaarheid Klant
Op BSO De Leerfabriek dient een telefoonnummer (evenals een reserve telefoonnummer) bekend te zijn waarop de klant te bereiken is. Deze nummers kunt u opvragen bij de eigenaar, via nummer: 06-23603043.
ARTIKEL 5 – De Overeenkomst
1.De plaatsingsovereenkomst komt schriftelijk dan wel elektronisch tot stand op het moment dat de klant een exemplaar van het aanbod voorzien van zijn of haar schriftelijke dan wel elektronische handtekening aan BSO De Leerfabriek retourneert en BSO De Leerfabriek deze heeft ontvangen. BSO De Leerfabriek bevestigt de plaatsingsovereenkomst aan de klant. Daardoor ontstaan, anders dan door het insturen van het inschrijfformulier (zie artikel 3 lid 2), ook voor de klant verplichtingen.
2.Incidentele wijzigingen in de opvang laten de plaatsingsovereenkomst onverlet. 7
3.Binnen het kader van de overeenkomst heeft BSO De Leerfabriek de vrijheid om de opvang naar eigen inzicht in te vullen.
ARTIKEL 6 – Het plaatsingsgesprek
1.Tijdig voor de aanvang van de feitelijke plaatsing, vindt er een intakegesprek tussen BSO De Leerfabriek en de klant plaats. Dit gesprek kan telefonisch of (op verzoek van de klant) op locatie plaatsvinden. In dit gesprek worden de voor de opvang benodigde specifieke gegevens, aandachtspunten, bijzonderheden en wensen van de klant en zijn of haar kind besproken. De Leerfabriek en de klant spreken daarbij af om elkaar, voor zover nodig, regelmatig te informeren of er sprake is van algemene of tijdelijke aandachtspunten en bijzonderheden voor de specifieke opvang van het kind (dagritme, voeding, ziekte en dergelijke).
– BSO De Leerfabriek wijst er in het intakegesprek op dat:
– BSO De Leerfabriek gehouden is op de gezondheid van het kind te letten en daarover met de ouder te communiceren;
– De Klant als ouder of voogd wettelijk aansprakelijk is voor schade veroorzaakt door zijn of haar kind.
Een ongeluk zit in een klein hoekje
BSO De Leerfabriek voldoet aan de veiligheidseisen die vast zijn gesteld in de Wet Kinderopvang, hiermee is de veiligheid van de kinderen gewaarborgd. Hieronder de eisen waar BSO De Leerfabriek aan voldoet:
– Er is een actueel veiligheids- en gezondheidsbeleid aanwezig. Hierin staat welke maatregelen worden genomen om risico’s te voorkomen voor gezondheid en veiligheid (zie hierboven);
– Tijdens de openingsuren is er een EHBO’er aanwezig;
-Het vierogen-principe is het uitgangspunt dat stelt dat voor bepaalde taken en/of handelingen er altijd minstens twee of meer mensen nodig zijn, zodat zij elkaar kunnen controleren. Op de BSO is dit niet verplicht. Wel streven wij ernaar om met twee personen op een groep te staan.
-Er is continue screening van medewerkers.
-BSO De Leerfabriek is niet verantwoordelijk voor het gedrag van de kinderen. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de ouderlijke of wettelijke vertegenwoordigers van het kind.
ARTIKEL 7 – Duur, wijziging en beëindiging van de Overeenkomst
1.De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van het overeengekomen type Kinderopvang:
-Buitenschoolse opvang: voor kinderen in de leeftijd dat ze naar het basisonderwijs gaan tot de dag dat het voortgezet onderwijs voor het kind begint.
2.In afwijking van het bepaalde in lid 1 kunnen partijen een kortere termijn overeenkomen.
3.Indien partijen een kortere termijn als bedoeld in 2 van dit artikel overeenkomen, kan de overeenkomst hierna worden verlengd. Een verlenging van de overeenkomst wordt schriftelijk overeengekomen. Verlenging vindt niet stilzwijgend plaats.
4.De overeenkomst eindigt van rechtswege door het verstrijken van de termijnen als bedoeld in lid 1 en 3 van dit artikel. 8
5.De overeenkomst kan tussentijds door één van partijen schriftelijk dan wel elektronisch worden opgezegd.
6.De klant is steeds bevoegd de overeenkomst tussentijds op te zeggen. Indien de klant vóór de 15e van de maand opzegt, dan eindigt de overeenkomst per de laatste dag van dezelfde maand. Indien de klant op of na de 15e van de maand opzegt, dan eindigt de overeenkomst per de laatste dag van de eerstvolgende maand. In dat geval dient de klant ook de hele eerstvolgende maand te betalen. De klant ontvangt voor of uiterlijk op iedere 15e van de maand de factuur voor de daaropvolgende maand.
7. BSO De Leerfabriek is slechts bevoegd de overeenkomst op te zeggen op grond van een gegronde reden. Als gegronde redenen worden in ieder geval aangemerkt:
a. Situaties als genoemd in artikel 8 lid 2;
b. De situatie waarbij de (vertrouwens)relatie tussen BSO De Leerfabriek en de klant dusdanig verstoord is waardoor voortzetting van de overeenkomst in ongewijzigde vorm niet in redelijkheid van BSO De Leerfabriek gevergd kan worden;
c. De omstandigheid dat BSO De Leerfabriek vanwege een onvoorziene omstandigheid of een niet aan hem toerekenbare oorzaak niet meer in staat is de overeenkomst uit te voeren, waaronder mede begrepen te weinig kinderen op een locatie dan wel te weinig beschikbaar gediplomeerd personeel voor een locatie kan worden ingezet;
d. Een bedrijfseconomische noodzaak die de continuïteit in gevaar brengt;
e. De klant, ouder(s) of verzorger(s) het gezag over het kind verliest;
f. BSO De Leerfabriek gedurende 1 maand of langer niet in staat is om te voldoen aan haar verplichtingen op grond van de overeenkomst door omstandigheden die haar niet zijn toe te rekenen (bijvoorbeeld een (gedeeltelijke) sluiting van de buitenschoolse opvang vestiging of beperking van de activiteiten van de onderneming in verband met wet- en regelgeving, maatregelen, voorschriften of aanbevelingen gericht op de bescherming of bevordering van de veiligheid of volksgezondheid, waaronder in verband met COVID-19);
g. De situatie dat de klant in verzuim is ten aanzien van zijn betalingsverplichtingen als bedoeld in artikel 13;
h. Ingeval van faillissement van BSO De Leerfabriek of de klant failliet wordt verklaard dan wel wordt toegelaten tot de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen.
BSO De Leerfabriek dient in de gevallen als bedoeld onder sub a tot en met f een redelijke opzegtermijn in acht te nemen, welke één (1) maand bedraagt. In geval van een situatie als bedoeld onder sub c, zullen Partijen in overleg treden om te zoeken naar een (permanente of tijdelijke) oplossing. Indien partijen hier niet aan uitkomen, behoudt BSO De Leerfabriek zich het recht voor om de overeenkomst op te zeggen als hiervoor bedoeld.
Na het zich voordoen en vervullen van de situaties als bedoeld onder sub g en h kan BSO De Leerfabriek de overeenkomst per direct opzeggen onder dat zij enige (schade)vergoeding uit welke hoofde dan ook aan de klant is verschuldigd.
1. Indien partijen overeenkomen dat er sprake is van wijziging van de overeenkomst, wordt dit door beide Partijen schriftelijk bevestigd. De onderhavige Algemene Voorwaarden blijven in dat geval van toepassing.
2. De overeenkomst kan door BSO De Leerfabriek worden opgezegd zonder dat zij enige (schade)vergoeding uit welke hoofde dan ook is verschuldigd aan de klant indien gedurende de looptijd van de overeenkomst een bestuursorgaan dan wel een andere overheidsinstantie een besluit neemt dat BSO De Leerfabriek (van overheidswege) moet worden gesloten omdat het vestiging wordt gebruikt in strijd met het geldende bestemmingsplan waar het is gelegen en/of door het bestuursorgaan een besluit wordt genomen dat ten aanzien van de vestiging in strijd met enig wettelijk voorschrift en/of vergunning wordt gehandeld en als gevolg daarvan door het bestuursorgaan of overheidsinstantie de verplichting wordt opgelegd tot opheffing van het (met het bestemmingsplan) strijdige gebruik. De opzegtermijn is in dit geval gelijk aan de maximale door het bestuursorgaan afgegeven begunstigingstermijn.
3. De opzegtermijn gaat in op de datum waarop de klant of BSO De Leerfabriek de verklaring van opzegging heeft ontvangen. De verklaring wordt geacht te zijn ontvangen op de datum van het poststempel op de enveloppe van de opzeggingsbrief, op de datum van de e-mail waarmee de verklaring is verstuurd of op de datum waarop de elektronische verklaring is verstuurd, tenzij in de verklaring een latere datum is genoemd.
4. Tijdens de opzegtermijn is BSO De Leerfabriek verplicht buitenschoolse opvang te leveren en is de klant verplicht de vergoeding voor de buitenschoolse opvang te betalen.
ARTIKEL 8 – Toegankelijkheid en verplichtingen klant
1 BSO De Leerfabriek is in beginsel toegankelijk voor elk kind zolang hierover overeenstemming bestaat tussen BSO De Leerfabriek en de klant.
2 BSO De Leerfabriek heeft het recht het kind en/of de klant de toegang tot de locatie te weigeren voor de duur van de periode dat een normale opvang van het kind redelijkerwijs niet van BSO De Leerfabriek mag worden verwacht en het kind niet op de gebruikelijke wijze kan worden opgevangen.
ARTIKEL 9 – De prijs en prijswijzigingen
1 De prijs die de klant moet betalen wordt vooraf overeengekomen in de overeenkomst.
2 Het tarief voor opvang kan jaarlijks per 1 januari voor dat jaar worden geïndexeerd op basis van het consumentenprijsindexcijfer. Het tarief voor opvang voor het komende kalenderjaar wordt voor 1 december van het lopende kalenderjaar schriftelijk meegedeeld aan de klant. Dit tarief zal per 1 januari van het nieuwe kalenderjaar van kracht worden. Het tarief voor opvang kan tussentijds worden verhoogd op grond van veranderingen in wet- en regelgeving, ontwikkelingen in de CAO en pensioenpremies, belastingen en sociale premies. De klant wordt minimaal 1 maand van tevoren hiervan op de hoogte gebracht.
3 Voordat BSO De Leerfabriek tot (aankondiging aan de klant van) wijziging van de overeengekomen prijs overgaat, stelt hij een adviesaanvraag op met daarin het voorgenomen prijswijzigingsbesluit voorzien van een onderbouwende toelichting, en stelt hij de oudercommissie (of de gecombineerde oudercommissie), conform artikel 1.60 Wet kinderopvang, in staat advies uit te
brengen over het voorgenomen prijswijzigingsbesluit. Bij deze adviesaanvraag en naar aanleiding van eventuele aanvullende vragen van de oudercommissie verstrekt BSO De Leerfabriek schriftelijk alle informatie die de oudercommissie redelijkerwijs nodig heeft voor het kunnen uitbrengen van een advies over het voorgenomen prijswijzigingsbesluit. In geval BSO De Leerfabriek niet wettelijk verplicht is een oudercommissie in te stellen, betrekt BSO De Leerfabriek de klanten aantoonbaar voldoende op een andere wijze bij het voorgenomen prijswijzigingsbesluit.
4 BSO De Leerfabriek kan slechts afwijken van het advies als bedoeld in lid 3 van dit artikel indien BSO De Leerfabriek schriftelijk en gemotiveerd aangeeft dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies verzet. Indien de oudercommissie zich niet kan verenigen met de afwijking van het advies, heeft deze de mogelijkheid om zich tot de geschillencommissie te wenden.
5 De klant heeft (ook) in geval van een (aangekondigde) prijswijziging het recht om de overeenkomst schriftelijk en zonder nadere motivering op te zeggen. Hiervoor geld het normale opzegtermijn zoals beschreven onder artikel 7 lid 6.
6 De klant is gehouden de overeengekomen prijs te voldoen ongeacht of de klant gedeeltelijk of in het geheel niet gebruik maakt van de buitenschoolse opvang.
ARTIKEL 10 – Annulering
1 Vanaf het moment van ondertekening van de plaatsingsovereenkomst tot het moment dat de eerste factuur is verstuurd, heeft de klant de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgaaf van reden en kosteloos te beëindigen. Op het moment dat de eerste factuur verzonden is, is de klant verplicht deze te betalen en geldt het bepaalde in artikel 7 lid 6 en 13 van deze algemene voorwaarden.
2 In het geval dat de overeenkomst op afstand tot stand is gekomen (bijvoorbeeld via internet of post) heeft de klant het recht op herroeping onder de volgende voorwaarden:
3 De klant mag de overeenkomst kosteloos ontbinden, zonder opgave van redenen binnen veertien dagen na de dag dat de overeenkomst is gesloten. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd.
4 Als de ontbinding vóór de aanvangsdatum geschiedt, ontvangt de klant de betaalde kosten volledig terug. Als de ontbinding na de aanvangsdatum geschiedt en reeds buitenschoolse opvang is genoten, ontvangt de klant de betaalde kosten terug, verminderd met de kosten in verband met en evenredig aan de reeds genoten buitenschoolse opvang of dagopvang.
5 De klant kan het herroepingsrecht uitoefenen door ondubbelzinnig aan BSO De Leerfabriek te verklaren de overeenkomst te willen ontbinden.
ARTIKEL 11 – De Dienst
1. BSO De Leerfabriek staat ervoor in dat de door hem of haar verrichte werkzaamheden voor de buitenschoolse opvang beantwoorden aan de overeenkomst en aan de algemene voorwaarden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
2. BSO De Leerfabriek treft zodanige personele en materiële voorzieningen dat BSO De Leerfabriek optimaal geschikt is voor de opvang van kinderen en draagt zorg voor een verantwoorde opvang van kinderen.
3. BSO De Leerfabriek kan er voor kiezen extra dienstverlening in de sfeer van medisch handelen aan te bieden. De daarmee belaste medewerkers voldoen aan de eisen in de wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. Indien BSO De Leerfabriek daarvoor kiest, zijn de geneeskundige handelingen onderworpen aan de hiervoor uit het BW voortvloeiende wettelijke verplichtingen zoals een zorg- en informatieplicht en een geheimhoudingsplicht.
4. De klant is bij het brengen van het kind naar BSO De Leerfabriek verantwoordelijk voor zijn of haar kind tot het moment dat partijen er redelijkerwijs van mogen uitgaan dat de overdracht van verantwoordelijkheid daadwerkelijk heeft plaats gevonden. BSO De Leerfabriek is vervolgens verantwoordelijk voor het kind tot het moment dat wederom partijen er redelijkerwijs van mogen uitgaan dat de overdracht van verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk heeft plaats gevonden.
5. BSO De Leerfabriek kan van de klant eisen dat deze de eventuele ophaalbevoegdheid van een derde schriftelijk of elektronisch vastlegt.
6. BSO De Leerfabriek en de klant dragen samen zorg voor een adequate informatie-uitwisseling over het kind.
7. BSO De Leerfabriek houdt voor zover dit redelijk mogelijk is, ook in verband met de contacten met de andere kinderen, rekening met de individuele wensen van de klant.
8. BSO De Leerfabriek kan de klant wijzen op de juridische consequenties van het stelselmatig niet op tijd brengen of halen van zijn of haar kind. Dit is namelijk een voorbeeld van niet-nakoming van de overeenkomst hetgeen opzegging tot gevolg heeft onverminderd het gegeven dat de daarmede verband houdende kosten bij de klant in rekening worden gebracht (zie art. 9).
9. Als iemand anders het kind van de klant komt ophalen, dan dient de naam en een foto van deze persoon doorgegeven te worden aan de managers van De Leerfabriek. De groepsleiding laat het kind anders niet met derden meegaan.
10. Kinderen worden door begeleiders opgehaald op basisscholen; De Lage Weide (14:00), De Zeggewijzer (14:30uur), De Zonzeel (14:30 uur), Kindercentrum JIJ (14:45 uur) en De Elsenhof (14:15 uur).
11. Kinderen op BSO De Leerfabriek kunnen worden gehaald tussen 17:00 uur en 18:30 uur. Kinderen mogen vanaf 17:00 uur of 17:30 (met toestemming) zelfstandig naar huis.
12. Kinderen kunnen gedurende de dag ook gebracht/gehaald worden. De klant dient dit tijdig aan te geven i.v.m. eventuele activiteiten buiten locatie.
ARTIKEL 12 – Vakmanschap en materiële verzorging
1. BSO De Leerfabriek staat ervoor in dat de door hem verrichte werkzaamheden voor de buitenschoolse opvang worden verricht overeenkomstig de eisen van goedvakmanschap en met
gebruikmaking van deugdelijk materiaal. BSO De Leerfabriek voldoet minimaal aan de wettelijke eisen op het gebied van kwaliteit en veiligheid.
2. Personen werkzaam BSO De Leerfabriek zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag, afgegeven volgens de wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens.
3. Roken is niet toegestaan op het terrein van BSO De Leerfabriek.
4. Conform het pedagogisch beleid van BSO De Leerfabriek vindt eenmaal per jaar, op verzoek van de ouder tussen de ouder/verzorger en de groepsleiding, een oudergesprek over het kind plaats.
5. Als de klant een goede overdracht van de leid(st)er wenst, over de belevenissen van het kind, dient de klant minimaal 10 minuten voor sluitingstijd aanwezig te zijn.
6. Als een kind de buitenschoolse opvang verlaat, vindt op verzoek van de klant een eindevaluatie plaats.
ARTIKEL 13 – De betaling/ Niet-tijdige betaling
1. De klant is verantwoordelijk voor tijdige betaling aan de door BSO De Leerfabriek opgestelde facturen.
2. BSO De Leerfabriek maakt gebruik van automatische incasso. De klant geeft door middel van een doorlopende SEPA-machtiging toestemming om de factuurbedragen maandelijks van zijn bankrekeningnummer af te schrijven.
3. Indien de klant geen gebruik wenst te maken van automatische incasso, dan behoudt BSO De Leerfabriek het recht voor om per digitale factuur administratiekosten in rekening te brengen.
4. Facturatie geschiedt minimaal eens per maand en een maand vooruit. Betaling vindt plaats via een maandelijkse facturatie. Uiterlijk op de 1e van elke maand moet de factuur zijn voldaan. Staat het bedrag de 1e van de maand niet op de rekening van BSO De Leerfabriek, dan ontvangt de klant direct een betalingsherinnering als bedoeld in lid 6 van dit artikel.
5. Indien een klant betaalt aan een door BSO De Leerfabriek ingeschakelde derde overeenkomstig artikel 2 lid 2 en 3 geldt dit voor de klant als bevrijdende betaling. Inschakeling door de klant van een derde voor het doen van betalingen ontslaat de klant niet van zijn betalingsverplichting.
6. De klant is van rechtswege in verzuim na het verstrijken van de betalingsdatum. BSO De Leerfabriek zendt na het verstrijken van die datum schriftelijk een betalingsherinnering en geeft de klant de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen. BSO De Leerfabriek waarschuwt de klant daarbij dat als er binnen de gestelde termijn nog geen betaling plaatsvindt de overeenkomst onmiddellijk kan worden opgezegd (zie artikel 7 lid 7). BSO De Leerfabriek heeft in dat geval ook het recht om het kind de toegang tot de opvang te weigeren. De klant is in voorkomend geval gehouden BSO De Leerfabriek schadeloos te stellen waarmede een bedrag is gemoeid gelijk aan de twee laatste bij de klant in rekening gebrachte facturen oftewel een maand buitenschoolse opvang/ dagopvang voor het betreffende kind.
7. Over de betaling die niet tijdig is verricht, is BSO De Leerfabriek gerechtigd zonder aankondiging de wettelijke rente in rekening te brengen tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Ook worden
in voorkomend geval buitengerechtelijke kosten in rekening gebracht gelijk aan de wettelijke maximaal toegestane vergoeding ter zake van de buitengerechtelijke incassokosten, zoals is bepaald in en wordt berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. BSO De Leerfabriek is te allen tijde gerechtigd de vordering op de klant ter incasso uit handen te geven. De daarmede verband houdende kosten komen onverminderd het vorenstaande eveneens voor rekening van de klant.
8. Onverlet het bepaalde in lid 6 van dit artikel kan BSO De Leerfabriek ervoor kiezen een betalingsregeling aan te bieden.
ARTIKEL 14 – Aansprakelijkheid BSO De Leerfabriek en klant
1. Partijen zijn aansprakelijk voor zover dit uit de wet of de overeenkomst voortvloeit. BSO De Leerfabriek sluit voor bij haar verblijvende kinderen een WA – verzekering af. Kinderen zijn in tweede instantie verzekerd, dat wil zeggen dat bij schade in eerste instantie de verzekering van de ouders wordt aangesproken. De verzekeringsvoorwaarde liggen ter inzage op BSO De Leerfabriek.
2. BSO De Leerfabriek is niet aansprakelijk voor schade aan of verlies van zaken van het kind of de klant.
3. Als een kind tijdens de opvang schade toebrengt aan (de spullen van) een ander kind, personeel en/of derden, is de ouder van het kind voor deze schade verantwoordelijk op grond van artikel 6:169 Burgerlijk Wetboek. Klant dient hiervoor over een WA-verzekering te beschikken. In het geval deze schade ontstaat, verwacht BSO De Leerfabriek dat de klant zich bij de persoon die schade heeft ondervonden, meldt en medewerking verleent aan de schadeafwikkeling. Mocht de klant dat na herhaald verzoek nalaten, is BSO De Leerfabriek gerechtigd de contactgegevens van de klant door te geven aan de persoon die schade heeft ondervonden.
4. BSO De Leerfabriek is niet aansprakelijk voor (schade door) ongevallen, lichamelijk of geestelijk letsel, ziektes of gezondheidsklachten (waaronder het oplopen van virussen) als gevolg van het betreden van BSO De Leerfabriek of het gebruiken van de diensten of faciliteiten van BSO De Leerfabriek, tenzij deze zijn veroorzaakt doordat BSO De Leerfabriek niet de veiligheids- en/of voorzorgsmaatregelen heeft getroffen die op grond van toepasselijke wet- en regelgeving van dwingend recht verplicht zijn.
5. De totale maximumaansprakelijkheid van de BSO De Leerfabriek in verband met de overeenkomst en de buitenschoolse opvang is beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van BSO De Leerfabriek daadwerkelijk uitkeert voor de omstandigheden die tot de relevante aansprakelijkheid hebben geleid. Echter, indien de aansprakelijkheidsverzekering om welke reden dan ook niets uitkeert, dan is de maximale aansprakelijkheid van BSO De Leerfabriek in totaal beperkt tot het bedrag dat de klant gedurende de voorgaande zes (6) maanden daadwerkelijk aan BSO De Leerfabriek heeft betaald voor de Buitenschoolse opvang van het relevante kind. BSO De Leerfabriek is niet aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade (waaronder niet aansprakelijk voor gederfde inkomsten of winst of gemiste kans of besparingen).
6. De uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid in dit artikel zijn niet van toepassing indien sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van BSO De Leerfabriek.
7. De klant is gehouden BSO De Leerfabriek schadeloos te stellen voor- en te vrijwaren tegen alle vorderingen tot schadevergoeding welke derden tegen BSO De Leerfabriek instellen terzake van schade ontstaan door het namens de klant in opvang gegeven kind.
ARTIKEL 15 – Klachtenprocedure
1. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij BSO De Leerfabriek tijdig nadat de klant de gebreken heeft geconstateerd of heeft kunnen constateren. Klagen binnen een maand na dat moment is in elk geval tijdig. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de klant zijn of haar rechten ter zake verliest.
2. BSO De Leerfabriek behandelt de klacht overeenkomstig haar interne klachtenprocedure. Bij het opstellen of wijzigen van deze procedure bestaat ouderbetrokkenheid in de zin van artikel 1 van deze Algemene Voorwaarden.
3. Indien de klacht niet in der minne kan worden opgelost ontstaat een geschil dat kan worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kinderopvang.
4. Het reglement omtrent de klachtenprocedure en van de Geschillencommissie Kinderopvang is te raadplegen op www.degeschillencommissie.nl.
ARTIKEL 16 – Wachtlijst
Indien er op moment van inschrijving geen plek is, plaatsen wij het kind op de wachtlijst. Uiterlijk 1 maand voor de gewenste plaatsingsdatum ontvangt de klant schriftelijk bericht over eventuele mogelijkheid tot plaatsing. Indien er een wachtlijst is, hanteren wij de volgende voorrangscriteria:
1. Een broertje of zusje van een reeds geplaatst kind krijgt als eerste voorrang.
2. Kinderen die al een plek hebben toegewezen bij BSO De Leerfabriek en op de wachtlijst staan voor een extra of andere dag.
3. Leeftijd van een kindje i.v.m. groepssamenstelling.
4. Als bovenstaande niet van toepassing is, wordt gekeken naar de datum van inschrijving, waarbij degene die het langst ingeschreven staat de plek aangeboden krijgt.
Diverse factoren zijn hierop van invloed. Hoe flexibel bent u om af te wijken van de gewenste opvangdagen, het aantal dagen en/of de Ingangsdatum? Komt de leeftijd van uw kind overeen met de leeftijd van een kind dat alsnog geen gebruik maakt van een aangeboden plaats? De complexiteit van het planningsproces maakt dat de volgorde op een wachtlijst niet bepalend hoeft te zijn wanneer u alsnog een plaats kunt krijgen. Ons streven blijft steeds om optimaal te informeren en zo snel als mogelijk uitsluitsel te geven. 16
ARTIKEL 17 – Geschillenregeling
Geschillen tussen klant en BSO De Leerfabriek kunnen zowel door de klant als door BSO De Leerfabriek aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Kinderopvang, Bordewijklaan 46, Postbus 90 600, 2509 LP Den Haag.
ARTIKEL 18 – Afwijking
De door BSO De Leerfabriek Algemene Voorwaarden prevaleren in het geval deze strijdig zijn met het reglement. In gevallen waarin de Algemene Voorwaarden en reglement niet voorzien, kan de directie van BSO De Leerfabriek individuele afspraken maken.
Individuele afwijkingen, met inbegrip van aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden, worden schriftelijk tussen BSO De Leerfabriek en de klant vastgelegd. 11
ARTIKEL 19 – Portretrecht
Alle Klanten moeten bij het moment van aanmelden toestemming geven of kinderen wel of niet op social media en/of de website mogen worden geplaatst. Deze toestemmingen kan de klant altijd wijzigen in de Kovnet ouderapp. Indien BSO De Leerfabriek per ongeluk een foto/video online plaatst, dan kan direct contact worden opgenomen via info@de-leerfabriek.nl en zal BSO De Leerfabriek de beelden binnen 1 werkdag verwijderen. BSO De Leerfabriek is niet aansprakelijk indien per ongeluk beeldmateriaal online wordt geplaatst terwijl daar geen toestemming voor is gegeven.
Indien BSO De Leerfabriek zich begeeft in openbare gelegenheden en andere partijen foto’s/video’s maken en deze worden verspreid, dan is BSO De Leerfabriek hier niet voor verantwoordelijk.
ARTIKEL 20 – Wijziging Algemene Voorwaarden
BSO De Leerfabriek heeft steeds het recht bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en/of de daarbij behorende bijlagen te wijzigen en/of aan te vullen.
ARTIKEL 21 – Verwerken Persoonsgegevens
BSO De Leerfabriek heeft diverse persoonsgegevens van de klant en/of het kind nodig om de overeenkomst uit te kunnen voeren. BSO De Leerfabriek verwerkt de persoonsgegevens overeenkomstig het bepaalde in de toepasselijke privacywetging, waaronder maar niet beperkt tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”) en de Uitvoeringswet AVG. BSO De Leerfabriek is op grond van de geldende wetgeving gehouden zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan, vanaf het moment dat de persoonsgegevens in haar macht zijn gekomen tot het moment dat de persoonsgegevens vernietigd kunnen worden.
BSO De Leerfabriek zal de gegevens alleen delen met haar medewerkers voor zover het delen noodzakelijk is voor een goede behandeling van de opdracht en ter bevordering van de kwaliteit van dienstverlening van BSO De Leerfabriek.
BSO De Leerfabriek zal nimmer gegevens delen met derden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van klant en/of het kind, tenzij de aard van de opdracht zulks noodzakelijk maakt. In het laatste geval wordt de toestemming van klant en/of het kind in verlening van de opdracht besloten te zijn.
BSO De Leerfabriek treft passende technische en organisatorische maatregelen om een passende gegevensbescherming te waarborgen en draagt zorg voor een rechtmatige en behoorlijke Verwerking van Persoonsgegevens overeenkomstig de in lid 1 van dit artikel genoemde wet- en regelgeving, waarbij BSO De Leerfabriek rekening houdt met de stand van de techniek en de aard van de verwerking.
Dossiers en persoonsgegevens zullen gedurende de wettelijke bewaartermijn door BSO De Leerfabriek zowel intern als extern worden bewaard. Daarbij gaat BSO De Leerfabriek zorgvuldig met de opslag en verwerking van de dossiers om. Indien BSO De Leerfabriek voor de opslag gebruik maakt van derden, dan zal BSO De Leerfabriek de derde verplichten tot minimaal hetzelfde niveau van beveiliging. De persoonsgegevens van een kind worden tot 5 jaar na beëindiging van de plaatsing bewaard waarna zij vernietigd worden.
Indien er, ondanks de zorgvuldigheid van BSO De Leerfabriek, desalniettemin een datalek bij BSO De Leerfabriek of een van haar hulppersonen optreedt, dan is BSO De Leerfabriek slechts aansprakelijk indien het datalek is ontstaan door het niet op orde hebben van de beveiliging van haar systemen. Voorts is BSO De Leerfabriek ingeval van schade slechts aansprakelijk voor de directe schade ontstaan door het datalek en niet voor gevolgschade.
Eventuele aansprakelijkheid van BSO De Leerfabriek is beperkt conform het bepaalde in artikel 14 van deze Algemene Voorwaarden.
ARTIKEL 22 – Slotbepalingen
1. Deze Algemene Voorwaarden met de daarbij behorende bijlagen, zoals de plaatsingsovereenkomst en de informatiefolder bevat alle afspraken tussen Partijen met betrekking tot de onderhavige plaatsing en treedt in de plaats van alle eerdere schriftelijke en mondelinge afspraken, welke partijen hebben gemaakt.
2. Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomst.
3. De bevoegde Nederlandse rechter is bevoegd te oordelen over geschillen tussen partijen in verband met de overeenkomst, niettegenstaande de bevoegdheid van de geschillencommissie om van een geschil kennis te nemen.